Den stolta maktdemonstrationen

Så var det dags igen. Stockholm blir gay. Igen. Vår huvudstad blir i praktiken övermannad av en organisation, så stark och mäktig att ingen like finns i riket. Och ändå säger sig organisationen vara sk underdogs. Vilket är fullkomligt lysande i sin orwellska sanning. Det handlar så klart om den sk Pridefestivalen. Eller Stockholm Pride 2012. Lite internationellt så där.

Nytt för i år är vänsterbråket. Alltså att olika extremvänstergrupper utsätter festivalen för hot eller ifrågasättande. Lite kul för en utomstående så klart, men också oroande. Jag menar, hur vänster måste man vara om man attackerar ledningen för Pridefestivalen – från vänster? Fast det har nog dragit förbi nu.

Vi traditionella förväntas ogilla bögar. Konservativa högergubbar förväntas vilja låsa in allihop och slänga bort nyckeln. Nu är det ju naturligtvis inte så i verkligheten. Men saken är den att jag inte kan kritisera Pridefestivalen utan att förstärka just den bilden. Jag vill varken att hetero- eller homofiler ska paradera halvnakna längs gator och torg inför kvinnor och barn och trycka upp skrevet i ansiktet på vanliga gatuflanörer. Gör denna åsikt mig till böghatare? Knappast. Men kan man framföra den offentligt? Knappast. Ty det går inte som vit, heteroman med i övrigt klassiska högeråsikter att kritisera festivalen. Nej, jag förväntas nog egentligen hålla tyst och acceptera.

Å andra sidan beklagar jag mig inte. Folk och organisationer får väl anordna vilka festivaler och arrangemang de vill oavsett religiös, politisk, sexuell eller annan orientering. Eller hur? Och jag behöver ju inte bevista allihop, det står ju mig fritt att välja. Eller hur? Det är väl den rimliga ordningen.

Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. Jesusmanifestationen blir sågad i pressen, får inga flaggor på SL-bussarna och inga temanummer i drakarna. Men vi kristna kanske inte är tillräckligt mycket underdogs? Vi kanske måste bli ministrar först?

Några länkar som ni egentligen inte behöver läsa. Här, här, här och här.

Det här inlägget postades i Politik och ideologi. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den stolta maktdemonstrationen

  1. Ping: Pride och bemötande | PlusEtt Bloggen

  2. M.J. skriver:

    Hallå! Är bloggen nedlagd? Det vore tråkigt om så var fallet.

    • Geronten skriver:

      Hej MJ! I praktiken har den varit det. Men din fråga fick i gång mig igen. Idag skriver jag om upploppen i Stockholms förorter. /G

Kommentera

